Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 18 september 2012

Till offer åt Molok av Åsa Larsson

Molok är en gud man offrade åt för att få rikedom, goda skördar och krigslycka. Hur långt en människa kan gå handlar Åsa Larssons nya bok om. I Kurravaara utanför Kiruna bor åklagare Rebecka Martinsson med sina två hundar. Där blir en kvinna Sol-Britt Uusitalo brutalt mördad i sitt hem. Hennes barnbarn hittas vettskrämd, gömd utanför. Parallellt berättas om lärarinnan Elina Pettersson som kommer till Kiruna år 1914. Hon blir förälskad i disponent Hjalmar Lundbohm. Efter att Elina fött en son blir också hon mördad. Många i samma familj har haft våldsamma dödsfall. Hänger allt ihop? Rebecka som blivit fråntagen Sol-Britt Uusitalos fall, tar semester och börjar forska.
Jag tyckte om de varma människo skildringarna och miljön av det karga landskapet, det kändes nästan som jag var där. Bäst tyckte jag om tidiga 1900-talet om Elina och den svekfulla disponenten, klassamhället som skildrades och händelserna där. En bok väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar