Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

lördag 5 september 2020

Allt vad jag har fått lära mig av Tara Westover

 På en gård i  Idaho bor Tara med sin familj. Det är hennes föräldrar och sex syskon. De är mormoner och lever helt avskilda från samhället. 

På sommaren hjälper hon sin mor att koka örter och på vintern sin far på hans skrothandel. 

Tara har aldrig gått i någon skola, hon har inte ens fått ett födelsebevis. Hennes mor vet inte vilken dag Tara är född. 

När Tara får järnskrot genom benet eller hennes brors ben börjar brinna är det inte tal om att åka till sjukhuset. Hennes mor behandlar dem med sina örter. 

Tara är sjutton år första gången hon sitter på en skolbänk. Hon har fått reda på av sin bror att det finns en annan värld än att gå och vänta på domedagen. 

Hon har aldrig hört talas om förintelsen eller Martin Luther King. Hennes mor lärde henne att läsa inte så mycket mer. 

Det är en uppväxthistoria om religion, våld, fattidom, familj och en strävan efter självförverkligande. 

Jag ger den 5/5 poäng 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar