Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 12 juni 2012

Sankta Psyko av Johan Theorin

Jan Hauger kommer till Valla en stad på västkusten, för ett vikariat som förskollärare på förskolan Gläntan. Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger intill Sankta Patricias regionklinik med öknamnet Sankta Psyko. Ett säkerhetsklassat sjukhus för psykiskt störda brottslingar, som tvångsvårdas. På Gläntan vistas barnen för att behålla kontakten, till någon av de inspärrade föräldrarna. Barnen förs mellan Gläntan och sjukhuset genom en underjordisk gång för besöken. Vilket blir en av Jans uppgifter.
Jan är en duktig pedagog, men han har en baktanke när han söker tjänsten. Märkt av minnen från skolkamraters mobbning, söker han en flicka som blev hans vän som han skiljdes från. Det visar sig att det finns andra människor, med olösta livssituationer som passerar på förskolan.
Det är en mörk och otäck stämning , det är människorna som står för den, jag väntar mig att det värsta ska hända. En psykologisk spänningsroman som är spännande från första sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar