Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 28 augusti 2012

I stundens hetta av Viveca Sten

Den femte boken om Thomas Andreasson och Nora Linde.
Handlingen tilldrar sig under en midsommarhelg i Sandhamn. Många ungdomar samlas där för att fira. Med mycket fylleri och droger som följd. Nora ensamstående två-barnsmamma är där för att fira med Jonas sin nya kärlek. Firandet blir en mardröm, när hans dotter Wilma försvinner under natten. En ungdom hittas död. Polisen med Noras barndomsvän Thomas, får mycket att göra. Alla ovilliga och bakfulla ungdomar ska förhöras, innan de försvinner med sina båtar. Ofta pappans dyra båt som de lånat. Föräldrar som firar midsommar på annan ort. Wiveca Sten beskriver hur ungdomar lämnas vind för våg och hur de vuxna knappt bryr sig. Boken fångar känslan av att vara en ung tonåring, vilket inte alltid är så lätt. Hon lägger ut ledtrådar i boken så jag tror att jag vet, men upplösningen innehåller en del överraskningar. En angelägen och spännande bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar