Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

onsdag 27 augusti 2014

Havskatten av Ann Rosman

Egentligen är det två böcker i en. Det gemensamma är de gamla husen på Marstrand.

1902 möts societeten i Marstrand för att få undergörande kurbad, träffas och eventuellt hitta en välbeställd partner. Direktör Lundberg med familj kommer dit, fast de egentligen inte har råd. Dels för att dottern Karolina är något sjuklig och ska kunna få hjälp med sin hosta .Kanske även att träffa en passande make, från de rätta kretsarna. Där finns Douglas Lagercreutz son till en grevinna och den sympatiska doktor Karl Wallin. Karolinas hjärna säger Douglas men hennes hjärtat Karl.

Den andra delen handlar om nutid och det förfallna turisthotellet. Brandkåren har brandövning där och hittar en död man. Det visar sig vara Holger en bofast man. Han kämpar för att bevara de gamla husen som de var och är besvärlig med överklagande och insändare. Karin Adler vid kriminalpolisen får utreda fallet. Omständigheterna kring försäljningen av turisthotellet och kommunens agerande blir avgörande för fallet.

Ann Rosman beskriver miljön och karaktärerna mycket bra. Men jag tycker att med vartannat kapitel om dåtid kontra nutid gör att jag tappar den röda tråden och tänker att det vore bättre att läsa vartannat kapitel.

Därför 3/5 poäng av mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar