Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 9 december 2019

Nyårsfesten av Lucy Foley

Nio vänner ska fira nyårsafton uppe i  en lyxig stuga i Skotska högländerna.
De har firat tillsammans sedan de gick på  universitet. Nu är de i 30 - års åldern.
Den här ska bli den allra bästa. De  har med champagne och god mat. Sen ska de gå på hjortjakt.
Stugan ligger väldigt ensligt, det är en värdinna och en viltvårdare, de och ett isländskt par.
Det dricks och pratats första kvällen, men sen börjar gamla oförrätter komma fram.
Det har börjat snöa och snart vräker det ner. Det ska bli det värsta ovädret på länge .
Då upptäcker de att en av dem är försvunnen. Senare  hittas gästen mördad.
Det har talats om en seriemördare som finns i trakten. Annars måste det vara en av dom. Vem?
Polisen kommer inte fram och de kommer inte därifrån.
En pusseldeckare i Agatha Christie stil. Men jag tycker att det var mer om deras relationer än som deckare.
Jag ger den 3 / 4 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar