Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

torsdag 26 december 2019

Låt mig vara av Clare Macintosh

Anna har nyligen blivit mamma till en liten flicka. Hon saknar sin egen mamma att få råd och stöd  av.
Men Caroline hennes mor tog  livet av sig genom att hoppa nerför en klippa . Annas far hade tagit livet av sig ett par månader dessförinnan på samma sätt.
Ingen av dem hade återfunnits.
På årsdagen av moderns död får Anna ett anonymt vykort där det står
Själmord! Tänk om..
Alla Annas känslor rivs upp för det var en svår chock när föräldrana tog livet av sig .
Ingen verkade själmords benägen och de lämnade inte  något avskedsbrev efter sig.
Anna bestämmer sig för att gå till polisen och visa vykortet och be om att de återupptar fallen. Anna har hela tiden tvivlat på att föräldrana tagit sitt liv.
Kan de ha blivit mördade ?
Annas sambo som är psykolog tror inte på henne.
När man tror att bilden är klar så vänder plötsligt författaren på perspektivet och deckaren tar en ny riktning
Jag ger den 4 / 5 poäng

1 kommentar: