Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

lördag 11 maj 2013

Vår man i världen av Chris Forsne

Den svenska statsministern på besök i Paris blir kidnappad utanför restaurang Lipp. Hans livvakter får halsarna av skurena och han bara försvinner. Ingen har sett eller hört något. Statsministern är lätt igenkännlig som Carl Bildt. Mannen som byggt sin karriär på rysshat och sin ekonomiska ekonomi på rysk gas och olja från Sudan. Hatad av många som en bricka i det amerikanska kriget om herraväldet. Västvärldens jakt i terroristernas hemländer efter gas och olja. Man får följa kidnappningen ur  olika perspektiv.Jag väntar på intrigen men inte mycket händer. Allt handlar om makt kontra hämnd. Mycket är lånat från politisk verklighet. Karaktärerna är svaga och inte mycket till miljöbeskrivning. Tur att boken var tunn.
 1-/5 poäng av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar