Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

söndag 4 augusti 2013

En välbevarad hemlighet av Kate Morton

Det skulle bli födelsedags picknick för Laurels lillebror Gerald två år. Men Laurel dröjer sig kvar i trädkojan och drömmer om framtiden, själv 16 år. Då kommer det en man till den ensligt belägna gården och ett fruktansvärt brott begås. Polisen utreder och kommer fram till att det var självförsvar. Sedan pratas det aldrig mer om det. Året var 1961. Laurel växer upp och blir en firad skådespelerska.  Hennes mamma Dorothy blir allvarligt sjuk. Laurel sitter vid moderns säng på sjukhuset och börjar tänka på det som hände, vem mannen var och varför dödade modern honom. Det har alltid legat och gnagt i bakhuvudet. För att försöka lösa mysteriet åker hon till barndomshemmet och letar efter ledtrådar. Historien söker sig bakåt till London 1940 då Dolly, som hon kallas, arbetar som jungfru åt en äldre dam. På andra sidan gatan bor den vackra Vivien som är gift med författaren Henry Jenkins. Henne vill Dolly gärna bli bekant med. Sen har hon Jimmy hemifrån Coventry som arbetar som fotograf i London. Honom skall hon gifta sig med när de har fått ihop lite pengar. Kriget bryter ut och tiden under blizen i London, miljön och karaktärerna beskrivs mycket bra. Boken växlar mellan 1961,1941 och 2011. Det blir omväxlande att man kastas mellan de olika årtalen. Röda trådar läggs ut så jag tror jag vet hemligheten, sedan kastas de skickligt om. Mycket kärlek, mysterier och svek. 3/5 poäng. 

1 kommentar:

  1. Hej Carina!
    Kul att du bloggar, det gör jag också. ;-) Förstår att du läser mängder med böcker, det gör däremot inte jag. Jag läser så sakta och har svårt att koncentrera mig. Lyssnar istället på ljudböcker och här ser jag att jag kan få bra tips. Ska följa din blogg så jag inte missar ett inlägg.
    Kul att vi hittat varann igen!
    Anna

    SvaraRadera