Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 22 september 2014

I mullbärsträdets skugga av John Grisham

Seth Hubbard som är döende i cancer hittas hängd. Han är en mycket förmögen man, lite av en ensling som bor utanför staden. Det finns inget tvivel att det inte skulle vara självmord. Dagen innan han hänger sig ber han sin svarta hemhjälp Lettie Lang köra honom till kontoret.

Där stänger han in sig och skriver ett nytt testamente samt återkallar alla de gamla. Hans sista vilja väcker många frågor. Varför gör han sina barn och barnbarn arvlösa och ger nästan allt till sin svarta hushållerska. Han vill också att man söker reda på hans lillebror Ancil som han inte haft kontakt med på många år.

Advokaten Jack Briganer får dagen efter ett brev, där han ombeds att ta hand om dödsboet. Seth lämnar också en beskrivning över hur hans begravning ska vara. Det blir ett rättsdrama där barnen överklagar De påstår att hans medicinering påverkat hans omdöme. Rättsdramat färgas av rasism och fördomar. Man får följa rättegången så att de juridiska skeendet blir begripliga. När anledningen till det handskrivna testamentet avslöjas är alla helt oförberedda. 5/5 poäng av mig.

3 kommentarer:

  1. Oj vilket bra betyg. Var längesedan jag läste Grisham så det kanske är dags igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var bra jag kände med människorna

      Carina

      Radera
  2. Åh den låter bra, ska kolla om den finns som ljudbok.

    SvaraRadera