Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

lördag 27 september 2014

Den som vakar i mörkret av Helene Tursten

Med några dagars mellanrum hittas två kvinnor mördade och paketerade på olika kyrkogårdar.

Det blir kriminalinspektör Irene Huss med team som får ta hand om utredningen.

Kvinnorna får innan mordet ta emot en blomma och ett kort med ett bibelcitat samt ett fotografi som föreställer dem själva. Detta tyder på att någon har bevakat dem. Mördaren förstår jag ganska snart vem det är men vad har han för motiv.

Samtidigt händer det märkliga saker hos Irene Huss som bor med sin man i ett radhus. Trädgårdsmöbler flyttas, fotspår i rabatten och en död katt i brevlådan. Detta tar nästan fokus från själva deckaren.

En helt vanlig deckare där inget händer som man inte har läst förut.

 2/5 poäng av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar