Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

fredag 4 november 2016

Misshandlad men inte slagen av Hans Dahlström

Berättelsen handlar om Lars som växte upp på 40-50 talet.
Lars bodde i ett s.k barnrikehus, det var där familjer bodde med många barn och låga inkomster. Han var ett "oäkta " barn till Aina.
Aina kom själv från en familj med 8 syskon.  För att få ett bättre liv tänkte hon skaffa sig en man med högre inkomster.
Men hon blev övergiven och det med några barn. Ett var Lars.
Aina gifter sig senare  med en man som visar sig vara alkoholist.
Lars växer upp och får klara sig själv. Som fattig får han också mindervärdeskomplex.
Hela tiden har han också styvpappans hotelser om att bli utkastad och få stryk.
Lars växer upp med en ständig rädsla för styvpappan, vilket utvecklats till ångest och senare i livet panikattacker.
Berättelsens många olika karaktärer flyter mest bara förbi, förutom Lars som jag får ett litet grepp om. Men det ger en bild av vår historia så därför ger jag boken
3/5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar