Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

torsdag 31 maj 2012

Drömfabriken av Björn Vingård

En självbiografisk roman.
Han kallar sig Astolf Erixson, som en morgon tar tåget från Göteborg, för att sommar vikarera på Expressen. Introduktionskursen de fick var. När ni ringer upp någon så säg alltid att ni ringer från tidningen Expressen. Annars tror folk ni är från en flyttfirma. Astolf ska skiva om kändisar och bekantas bekanta. Han halkar in på många dråpliga uppdrag. Åker runt på landsbygden med Rolling Stones, som deras road manager. Fotograferar Jane Mansfield i ett löddrigt badkar, tillsammans med blivande stjärnfotografen Hasse Persson. Följer med på turnéer med b.la. Heps Stars. Allt för ökande upplagor och braskande rubriker. Mycket premiärer och fester. När någon av Bonniers tidningars upplagor minskar, är det tid för en ny chefredaktör. Björn Vingård går från Expressen till Vecko Revyn och Damernas Värld. Bäst tycker jag är tidsandan från 1960 - 1970- talet om hela den utvecklingen som var då. Många händelser stora som små, som jag minns när jag själv växte upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar