Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 1 maj 2012

Siri av Lena Einhorn

En berättelse, som har sin utgångspunkt, i verkliga händelser. Romanen löper paraellt, mellan när Siri träffar August Strindberg och när de går skilda vägar. Siri är då gift, med Carl Wrangel och har en dotter. Siri bär på drömmar, om att bli skådespelerska eller författare, men som friherrinna, så  passar det sig inte, år 1875. Efter mötet med August Strindberg, börjar han besöka dem, i Carls och Siris hem. De umgås alla tre. August visar intresse, för Siri.  När Carl är otrogen, med  kusin Fifi och August, lovar hjälpa henne, att bli aktris på Dramaten, begär Siri skilsmässa. De gifter sig och får fyra barn. Trots att August påstår, att han inga kan få, på grund av förtrångt urinrör. Det första barnet lämnas bort, tillfälligt, men de får senare höra, att barnet dött. De lever lyckliga, och hennes dröm, om att bli aktris, går i uppfyllelse. Till August börjar misstänka, att Siri varit otrogen. Geniet August, får sina vredesutbrott, är svartsjuk och har sjukliga misstankar, om att Siri, är på fiendes sida. De "illasinnande feministiska". Siri von Essen levde sista tiden i Finland, med sina barn.
En roman som jag tyckte mycket om, underbart skriven.

1 kommentar:

  1. Hej, är ni intresserad av deckare. Då kanske jag kan tipsa dig om böcker som ni garanterat inte snubblar över i bokhandeln. Jag ger ut deckare på eget förlag men.....är ingen galen rättshaverist. Jag tröttnade helt enkelt på att stå i kö och vänta på refuseringsbrev från de stora förlagen. Nu ger jag ut min andra deckare som heter “Vän med DödEn”. Det är en fristående fortsättning på min första deckare “Mordet på Hammarskjöld” som kom ut förra sommaren.
    Mer information om båda böckerna hittar du på: www.deckarforlaget.com
    Läsarkommentarer till “Mordet på Hammarskjöld” hittar du på
    http://www.boktipset.se/bok/mordet-pa-hammarskjold
    Vänligen: Samuel Karlsson

    SvaraRadera