Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

söndag 11 februari 2018

Grace av Anthony Doerr

Meterolgen David Winkler från Anchorage Alaska studera snöflingor.
Han drömmer också sanndrömmar. En natt ser han att han möter kvinnan i sitt liv. Kort därefter slår det in det finns bara ett men,  hon är redan gift.
Sandy som kvinnan heter lämnar sin man och de flyttar till Ohio.
Efter att deras dotter Grace föds får han en föraning om att han bär skulden att Grace drunknar i en översvämning. När ett ihållande regn börjar ber David att de skall resa därifrån men Sandy tycker han är tokig.
David ser ingen annan utväg än att själv resa därifrån för att skydda sin dotter.
Han kommer till en karibisk ö där han går och undrar om Grace har klarat sig och om Sandy kan förlåta honom.
Där blir han kvar i tjugofem år innan han återvänder.  Men utan ett livstecken vet han inte om någon av dem är kvar i livet.
Det är väldigt vackra naturskildringar, om hur långt en människa kan gå för kärleken. Jag tycker att han går för långt för att vara trovärdig.
Jag ger den 3/5 poäng


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar