Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 5 februari 2018

Midnattsflickor av Jonas Moström

Det är Valborg och studenternas stora fest i Uppsala universitet.
Men så blir tre flickor våldtagena med några dagar mellanrum. Den sista strypt och utstuderat arrangerats på anatomiska teatern i en av de äldre byggnader.
Polisen befarar att det är en serievåldtäcksman och kallar på förstärkning av psykiatern Natalie Svensson och kommissarie Johan Axberg.
Natalie som är expert på gärningsmannaprofiler och kopplad till kriminalpolisen.
Alla offren är förvillande lika och studenter.  
Ganska snart har de tre eventuella misstänkta. Men vem utav dem?
Flickorna som överlevde berättar bara om en man klädd i en svart munkjacka, ryggsäck, markerade ögonbryn och att han försvann på en cykel.
För att vara en deckare tycker jag att det var för mycket historia och många detaljer som var oväsentliga. Boken skulle ha tjänat på att vara lite kortare.
Jag ger den 2 / 5 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar