Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

söndag 23 augusti 2015

Sankmark av Jhumpa Lahiri

I utkanten av Calcutta i Tollygunge som var byggd på utdikad mark bodde Subhash och Udayan Två bröder som var oskiljaktiga det bara var femton månader emellan. Men de var olika Subhash var försiktig och förnuftig intresserad av naturen. Han åker till USA för vetenskaplig forskning.
Udayan däremot är impulsiv.  Han dras till Naxalitrörelsen som slåss mot ojämlikheten och fattigdomen i Indien. Udayan gifter sig med Gauri som flyttar hem till hans föräldrar. Men säkerhetspolisen är efter Udayan för hans politiska arrangemang och när han gömmer sig i dammen bakom huset, tvingar polisen fram honom. Hela familjen blir vittne till när han mördas. Ett trauma som påverkar hela familjen.
När Subhash får höra om sin brors död reser han hem till familjen. Där träffar han Udayans fru Gauri som bor hos hans föräldrar. Men de tolererar Gauri bara för att hon är gravid med Udayans barn.
Subhash gifter sig med Gauri och tar med henne till USA. Där föder hon en dotter som växer upp som Subhash barn.
Boken handlar om Indien och USA om att inte veta var man har sina  rötter,  Hur ett sådant trauma  att bevittna hur sitt barn och sin man mördas, påverkar oss människor. Om vad som för människor tillsammans och vad som inte gör det.
Boken får 5/5 poäng av mig.

2 kommentarer:

  1. Låter riktigt bra! *Sätter upp den på min att-läsa-lista* :)

    SvaraRadera
  2. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på 7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera