Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 6 mars 2018

Stygga flickor kommer till himlen av Helena Stjernström

I Värtahamnen i den fiktiva staden Copenholm sitter den vackra Alice och den uttröttade Sofia i var sin firma.
Alice dricker gin tonic och öppnar inte ens posten och Sofia är nära ett sammanbrott för  att hennes städfirma håller på att gå omkull.
De har aldrig sagt ett ord till varandra utan sett på den andra med avsmak.
När det går upp för dem att de blivit utnyttjade finns det bara en sak att göra. Svälja stoltheten och börja samarbeta, de  ska hämnas.  Att det kan bli farligt tänker de inte på. De upptäcker en övervakningskamera vem är det som spionerar på dem?
Vad har hänt med Jens, Sofias man han är inte sig lik.
Det blir bedrägerier,  mördarsniglar, dementa människor.  Glitter och glamour tack vare ett nagellack i guld och hårt arbete.
Vänskap finns där de inte tror och de växer som människor.
I denna galna och skruvade feelgood roman. Jag tror att författaren hade roligt när hon skrev den.
Jag ger den 3+ / 5 poäng

1 kommentar:

  1. Jag skriver med musik i öronen, och i en serie låtar jag inte väljer själv brukar den gamla hitten "Good girls go to heaven, bad girls go everywhere" dyka upp. När jag inte är i ett flyt brukar jag trycka fram nästa låt. Men, kanske skulle jag prova denna bok, böcker där författaren haft roligt när hon skrev brukar ha potential.

    SvaraRadera