Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

tisdag 12 januari 2016

Det är något som inte stämmer av Martina Haag

Petra tycker att hennes man Anders blivit undvikande.  Är båda hemma är det som han ändå inte riktigt är där. När hon frågar om det är något svarar han att det är inget,  bara tråkigt, men han vill knappt röra vid henne. Jag kan ändra på mig, vad du vill säger Petra.
Men till slut säger Anders att de ska separera. Petra får bo kvar i huset medan han bor i sommarhuset, för barnen skull är det bäst så. Sedan får de turas om med barnen.
Livet faller samma för Petra, hon som älskar Anders och trodde att de skulle leva för alltid tillsammans.
Men Anders erkänner till slut att det finns en annan, och vill skiljas.
Det är en skildring av sorgen och panikångest.
När det har gått en tid drar Petra till fjälls och som stugvärd på en enslig vandringsled ska hon försöka hitta sig själv. Där ska hon också försöka skriva på sin självbiografiska bok.
Samtidigt beskrivs naturskildringar från Sareks nationalpark.
Boken får 3 / 5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar