Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

måndag 18 januari 2016

Tisdagsklubben av Anna Fredriksson

Mitt under en familjemiddag hos Karin och Sten får han en stroke. Efter en ambulansfärd till sjukhus, med efterföljande operation konstatera läkaren att det troligtvis gått bra. Men det är en lång väg tillbaka med mycket träning.
De har levt sitt liv tryggt och slentrianmässigt, Karin som kokerska på ett äldreboende och Sten som egen företagare och trivts med det.
Men nu vänds livet upp och ner. Sten blir vresig och arg, Karin sitter hemma med sin oro.
För att skingra tankarna anmäler Karin sig till en asiatisk matlagningskurs. Vilket gör henne ovän med grannen Pia.
Men på kursen träffar Karin den livsbejakande Monika och Henrik en framgångsrik kock som leder matlagningskursen.
Monika döper dem till tisdagsklubben. Hon visar Karin att saker inte alls behöver vara som de är. Fråga dig själv vad skulle du göra om du inte var rädd.
Karin börjar ifrågasätta sitt liv ska hon våga följa sina innersta önskningar och sätta sitt trygga liv på spel.
Tisdagsmorgonen  är en roman om svåra livsval, vänskap och matlagning. Att det aldrig är försent att bli förälskad oavsett vilken ålder man har.
Boken får 4 / 5 poäng av mig.

1 kommentar:

  1. En fin liten pralin om mogen kärlek. Jag har köpt deni present till flera kvinnor i min närhet.

    SvaraRadera