Välkommen till Bokslukarinnan i Kalmars bokblogg

I den här bokbloggen vill jag ge dig en guide till nyutkomna böcker och några av lite äldre datum som jag har läst. Bokrecensionerna spänner över olika genrer; deckare, skönlitteratur, verklighetsskildringar, biografier med mera. Ibland kan det vara bra att inte alltid välja det välkända. Gillar du historiska romaner? Kanske att du skulle ge dig i kast med en biografi. Är Camilla Läckberg favoriten? Kanske du skulle ta in på den lite snävare stigen och välja någon debutant. Välj och vraka bland böckerna jag har läst och kommentera gärna.

söndag 31 januari 2016

Färjan av Mats Strandber

Folk strömmar ombord på findlandsfärjan de åker för att äta och dricka gott. Köpa taxfree , festa, kanske träffa någon..
Det är Madde och Zandra som ska festa, Tolvårige Albin med sin alkoholiserade far och sin mor som är rullstolsbunden. Calle som ska fria till sin pojkvän, den ensamma pensionären Marianne och många flera.
Det är ett persongalleri av både passagerare och besättningen som skildras mycket bra, så även miljön ombord på färjan.
Det börjar med att en pojke biter en man och dricker hans blod. Efter en stund vaknar mannen till som nyfödd och biter en annan. Människorna vet inte vad som händer tror att det är något smittsamt. De flyr i panik igenom en labyrint av smala korridorer för att hitta till sin hytt, för att kunna låsa om sig.
Det blir mycket våldsamt, för mycket för mig som inte kan ta det till mig. Läser vidare för att se om någon klarar sig och i så fall vem.
Relationerna mellan de olika personer däremot bär upp boken.
Jag ger den 2/5 poäng..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar